Novo artigo: “Science communication for social inclusion: exploring science & art approaches”
Envolver as comunidades em risco de exclusão social representa um grande desafio para os comunicadores de ciência. Por esse motivo, esquematizamos uma estrutura para projetos usando ciência e arte para promover a inclusão social, composta por 3 fases – design, plano e colaboração; implementação; e avaliação. Apresentamos um caso estudo que teve como objetivo se envolver com uma comunidade de mulheres idosas migrantes, na sua maioria analfabetos. Os nossos resultados sugerem que alto engajamento foi alcançado através da construção de confiança, envolvendo emoções, escolhendo um tópico relacionável e seguindo práticas participativas. Atividades inclusivas ocorreram a curto prazo, tendo um impacto a médio prazo.
Authors:
Ana Matias, Andreia Dias, Cláudia Gonçalves, Paulo Nuno Vicente and Ana Lúcia Mena
Abstract:
Engaging communities at risk of social exclusion poses a big challenge for science communicators. We schematize a framework for projects using science & art to promote social inclusion, composed of 3 phases — design, plan and collaboration; implementation; and evaluation. We present a case study that aimed to engage with a community of migrant senior women, mostly illiterate. Our findings suggest high engagement was achieved by building trust, involving emotions, choosing a relatable topic and following participatory practices. Inclusive activities occurred on the short-term, but for medium-term impact, community insiders need to be regarded as a second audience.
Keywords:
Public engagement with science and technology
Social inclusion
DOI:
https://doi.org/10.22323/2.20020205
Published:
15 March 2021